Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

1. Wegen

Wat willen we?  
We willen onze wegen sober onderhouden. In 2021 heeft de gemeenteraad opnieuw bepaald wat de onderhoudsniveaus van elke weg zijn. Wij hadden een uitbalancerend onderhoudsniveau waarvoor ruim 1,3 miljoen euro beschikbaar was. Dit is teruggebracht naar een sober kwaliteitsniveau en daarvoor is € 1 miljoen beschikbaar. De effecten van deze bezuinigingen op lange termijn zijn onbekend. Ook weten we niet goed wat het effect van extreme vorst of hitte zal zijn. Daarom hebben we na twee jaar een evaluatie afgesproken.

Bij het uitgebalanceerd onderhoudsniveau maakten we onderscheid tussen bepaalde type wegen. Zo schreven we voor bijvoorbeeld centrumgebieden, rijbanen en fietspaden binnen de kom hoge kwaliteit voor. Voor bedrijventerreinen, wijkontsluitingswegen en overige wegen binnen de kom was dit niveau basis. Bij het nieuwe sobere niveau staat alles op laag. We maken dus geen verschil meer tussen bijvoorbeeld centrumgebieden en wegen buiten de bebouwde kom. Meer en gedetailleerde informatie hierover staat in het onderhoudsplan wegen.

Onderhoud, beheer en inspecties van wegen zijn nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. In 2020 voerden we deze tweejaarlijkse inspectie voor het laatst uit. Het aansluitende beheerplan ‘beheerplan wegen 2020’ heeft de raad in 2021 vastgesteld.
De volgende inspectie staat gepland voor 2022. De inspectie geeft per wegvak inzicht in de kwalitatieve toestand. Als uit de inspectie blijkt dat een weg niet meer te onderhouden is, dan vragen we budget voor een reconstructie aan. Dit doen we via het Meerjaren Investeringsplan (MIP).

Stand van zaken Voorjaarsnota
Het is nog niet mogelijk om iets over de effecten van bezuinigingen te kunnen zeggen. In april laten we de wegen inspecteren en vanaf dan zullen de eerste effecten bekend zijn.
Omdat het kwaliteitsniveau omlaag gebracht is, duurt het langer totdat we (groot) onderhoud uitvoeren. Dat merken onze inwoners. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de meldingen die we krijgen.

Stand van zaken Jaarrekening
Bij de vaststelling van de begroting zijn de bezuinigingen op de budgetten voor het onderhoud van wegen teruggedraaid. Alleen in 2022 was er door de bezuinigen minder budget. Vanaf volgend jaar voegen we jaarlijks weer €1.278.000,- aan de voorziening onderhoud wegen toe.
Omdat het slechts één jaar betreft, zijn de gevolgen hiervan minimaal en nauwelijks zichtbaar.

Wat hebben we?

Taakveld

Omvang

Eenheid

Wegen: oppervlakte van het wegennet

2.006.402

Wegen: binnen bebouwde kom

1.431.126

Wegen: buiten bebouwde kom

575.276

Wegen: elementen bestrating

1.097.107

Wegen: asfalt

850.171

Wat is nodig?
Uit de weginspectie van 2020 bleek welk onderhoud wij in 2022 uit moeten voeren. Daarnaast voeren we ook nog onderhoud uit, dat in 2021 (door omstandigheden) nog niet uitgevoerd is. In 2022 staat het volgende groot onderhoud op de planning:

  • Hogewaldseweg (Groesbeek)
  • Hubertusweg (Beek)
  • Gedeelte Oude Kleefsebaan (Berg en Dal)
  • Wegkantverbeteringen op diverse locaties

Stand van zaken Voorjaarsnota

  • De Hogewaldseweg laten we opnieuw inspecteren. Groot onderhoud was nodig, uitgaande van een uitgebalanceerd onderhoudsniveau. De huidige kwaliteit valt vermoedelijk binnen het aangepaste kwaliteitsniveau (sober). Dat betekent dat groot onderhoud nog niet nodig is.
  • De Hubertusweg gaat in week 20, 21 en 22 dicht. Dan voeren we groot onderhoud uit. We gaan op diverse locaties de fundering verbeteren, omdat deze weggezakt is.
  • Het gedeelte van de Oude Kleefsebaan (Berg en Dal) is gereed.
  • De wegkanten langs de Ooijse Bandijk hebben we verbeterd.
  • De Cranenburgsestraat in Groesbeek is toegevoegd. De kwaliteit van het gedeelte tussen het spoor en de Reestraat (1 km) is slecht. Ook de afronding van de laatste fase van de nieuwbouwwijk Heikant vraagt om verkeerskundige aanpassingen, met name de aansluiting op de Cranenburgestraat.

 Stand van zaken Jaarrekening

  • Door het terugdraaien van de bezuinigingen, kunnen we het groot onderhoud aan de Hogewaldseweg weer inplannen. Uitvoering zal naar verwachting in 2023 zijn.
  • De Hubertusweg hebben we gedeeltelijk hersteld. Het andere gedeelte van deze weg en het fietspad staan voor 2023 op de planning.
  • De Cranenburgsestraat in Groesbeek hebben we uit het onderhoud gehaald en als project op het Meerjaren Investeringsplan geplaatst. Op deze locatie vallen namelijk meerdere werkzaamheden samen. Daardoor is ook de planning gewijzigd. In 2023 start de voorbereiding en de uitvoering zal hoogstwaarschijnlijk in 2024 zijn.

Wat kost het?
Samen met de planning uit het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) vormen de wegenplanningen de basis voor de integrale projecten met andere vakgebieden, zoals openbare verlichting, groen, water en spelen. Deze integrale projecten staan op het Meerjaren Investeringsplan (MIP). In het MIP staan de kosten per project.

Voor groot onderhoud werken we met raamovereenkomsten. Op basis van deze overeenkomsten kunnen wij diverse onderhoudswerkzaamheden uit laten voeren. Door groot onderhoud op tijd uit te voeren, kunnen we de levensduur van de weg verlengen en reconstructies uitstellen.

Voor financiering van het groot onderhoud maken wij gebruik van een voorziening onderhoud wegen. Hier voegen we jaarlijks € 1.023.000 aan toe.
Voor het verloop van de voorziening onderhoud wegen verwijzen wij u naar het overzicht “reserves en voorzieningen”.

Stand van zaken Voorjaarsnota
Voor uitvoering van de genoemde werkzaamheden binnen de onderhoudsvoorziening is voldoende ruimte.

Stand van zaken Jaarrekening
We hebben de planning bijgesteld en daardoor zijn we binnen budget gebleven.

Deze pagina is gebouwd op 09/25/2023 13:06:57 met de export van 09/25/2023 11:02:52