5. Gebouwen
Wat willen we?
In 2019 zijn alle gemeentelijke panden opnieuw in kaart gebracht. Het onderhoudsplan is in 2020 voorgelegd aan de gemeenteraad. In het plan is rekening gehouden met de stijging van de bouw- en loonkosten en toename van wet- en regelgeving.
We onderhouden al onze panden doelmatig en sober. Het gemeentehuis dient daarbij in conditie redelijk tot goed te blijven. Voor de overige panden geldt een redelijk conditie.
Veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en circulariteit (hergebruik van materialen) zijn hierin de belangrijkste onderhoudsaspecten.
Iedere drie jaar laten we onze gebouwen inspecteren en stellen we een onderhoudsplan op. Daaruit blijkt hoeveel geld we in de komende jaren voor onderhoud nodig hebben. Daadwerkelijk onderhoud voeren wij overigens pas uit na een actuele inspectie. Bij deze inspectie laten we beoordelen of het geplande onderhoud echt noodzakelijk is en of we het nog uit kunnen stellen.
Het aantal voorzieningen brengen we terug naar vier:
- gemeentelijke gebouwen, zoals het gemeentehuis en de gemeentewerf
- sportaccommodaties, zoals de sporthallen en het zwembad
- welzijnsaccommodaties, zoals de Mallemolen en het kulturhus in Millingen a/d Rijn
- overige accommodaties, zoals het draisine gebouw en parkeergarage Bellevue
Stand van zaken Voorjaarsnota
We zijn vooral bezig met aanpassingen van de systematiek en administratie voor de vier onderhoudsvoorzieningen.
Volgend jaar staat de inspectie van onze gebouwen op de planning.
Stand van zaken Jaarrekening
De inspectie hebben we eind 2022 uit laten voeren. Uit deze inspectie blijkt welke acties er de komende jaren aan onderhoud nodig zijn. Uit de actielijst volgt een onderhoudsplan, dat we de raad in 2023 voorleggen.
Wat hebben we?
Taakveld | Omvang | Eenheid |
---|---|---|
Vastgoed: aantal gemeentelijke accommodaties (al dan niet in eigen beheer) | 26.289 | m²/bvo |
Gemeentelijke gebouwen | 9 | stuks |
Sportaccommodaties | 4 | stuks |
Welzijnsaccommodaties | 4 | stuks |
Overige accommodaties | 15 | stuks |
Wat is nodig?
Wij organiseren aanbestedingen en stellen contracten op voor een periode van minimaal drie jaar. Deze contracten gaan over dakwerk, schilderwerk, bouwkundig onderhoud, werktuigbouwkundig onderhoud en elektrotechnisch onderhoud.
Overige projecten zijn:
- bouw overkapping/zoutloods in Millingen aan de Rijn
- verdere verduurzaming van gemeentelijke gebouwen/accommodaties, waaronder de sporthal De Duffelt in Millingen aan de Rijn.
Verder loopt er een onderzoek naar de toekomstige locatie van de Bibliotheek en het gebruik van de Mallemolen.
Gemeentelijk vastgoed zoals Kulturhus den Ienloop en het Zalmkerkje in Millingen aan de Rijn willen we verkopen.
Stand van zaken Voorjaarsnota
Het elektrotechnisch en werktuigbouwkundig onderhoud hebben we aanbesteed. Beide werken zijn door dezelfde aannemer aangenomen. Daarmee is het onderhoud voor maximaal vier jaar geregeld.
Update projecten
- De bouw van de zoutloods gaat minder voorspoedig dan verwacht. Dat heeft te maken met het fungerend bestemmingsplan en een verontreiniging op de plek van de bestaande zoutloods. Daarom bereiden we een sanering voor, waarop we de plannen aanpassen. Daarnaast zijn we bezig met het aanpassen van de bestemming.
- We hadden het plan om op het dak van de Duffelt zonnepanelen te leggen. Doordat het dak constructief ongeschikt is, gaat dat niet door. We zoeken naar alternatieven.
Het onderzoek naar de toekomstige locatie van de Bibliotheek in de Mallemolen is afgerond. In de raadsvergadering van 21 oktober 2021 heeft de raad besloten dat de bibliotheek in de Mallemolen blijft, dat er ruimte gemaakt wordt voor het Agora onderwijs en we de Mallemolen in zijn geheel gaan revitaliseren en verduurzamen.
De raad heeft in oktober 2021 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 155.000 voor architect kosten en technische adviezen.
Daarnaast moeten we een aantal andere kosten maken waarmee we in dit voorbereidingskrediet geen rekening hebben gehouden. Zoals de inhuur van externe expertise voor onder meer het opzetten van exploitatiemodellen, adviezen energie en fiscalist, maar ook gemeentelijke apparaatskosten en inhuur projectleider. Ook hebben we kosten voor de noodvoorziening voor Agora onderwijs gemaakt. In totaal is een aanvullend voorbereidingskrediet nodig van € 370.000. Via een raadsinformatiebrief (raad juni 2022) heeft de raad hierover nadere informatie ontvangen.
De bezuiniging voor het onderhoud van het Zalmkerkje is teruggedraaid. Daardoor heeft de verkoop minder prioriteit en kunnen we eerst zorgvuldig onderzoek doen naar de mogelijke herbestemming voor het pand.
Verder verduurzamen
Het gemeentehuis heeft duurzaamheidslabel B. We hebben de wens om het gebouw verder te verduurzamen, richting duurzaamheidslabel A++ (BENG-gebouw). Hoe we dit precies kunnen bereiken, is mede afhankelijk van de opgave als gevolg van het huisvestingsplan. Het huisvestingsplan en de duurzaamheidsopgave zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Stand van zaken Jaarrekening
- De bouw van de zoutloods in Millingen aan de Rijn hebben we in 2022 voorbereid. De bouw start in 2023.
- De verduurzaming van de Duffelt hebben we geparkeerd. De dakconstructie van de Duffelt blijkt voor het plaatsen van zonnepanelen niet sterk genoeg te zijn. Eerst moeten we e.e.a. laten onderzoeken.
- Voor de Mallemolen loopt een revitaliseringstraject. Gedurende dit traject zal blijken of de bibliotheek in de Mallemolen blijft.
Door algehele kostenstijgingen is de kostenraming verdubbeld en het beschikbare budget ontoereikend. We onderzoeken op welke wijze we met dit project verder gaan. Daarvoor is een nieuwe projectleider aangesteld.
Wat kost het?
Voor financiering van groot onderhoud maken wij gebruik van een voorziening onderhoud gebouwen. De jaarlijkse toevoeging aan de voorziening is € 354.000. Daarnaast is er in de exploitatie € 331.000 beschikbaar voor dagelijks en contractueel onderhoud.
Stand van zaken Voorjaarsnota
We merken dan de materiaalkosten en uurlonen fors toenemen. Ook de vaste lasten zoals gas, water en licht nemen toe. De exacte financiële gevolgen hiervan, verwachten we rond de najaarsnota in beeld te hebben.
Stand van zaken Jaarrekening
Het grootste deel van de energiecontracten was nog vast in dit jaar. Daardoor was er slechts een beperkte overschrijding van de budgetten (ongeveer € 10.000 op alle gemeentelijke gebouwen). In verband met meerverbruik hebben we bij de najaarsnota enkele bijstellingen gedaan.